Hvilken timepris har dere?

Vår timepris er NOK 1250,- eks mva. Prisen er garantert gjeldende ut inneværende år.

Hva koster en typisk nettbutikk å sette opp på Magento?

Dette er som alltid veldig relativt men vi deler normalt våre kunder i to forskjellige typer:

Mellomstore nettbutikker

Budsjett på 50.000,- - 250.000,- i etableringskostnader, som går med til å dekke oppsett, noe tilpasset design, opplæring, integrasjoner osv. - samt aktuelle tilleggsmoduler. Butikkene baseres normalt på Magento Community Edition. Driften baseres på en av våre Premium hosting pakker som starter på 1790,-/mnd som gir en rask og solid nettbutikk. Etableringstid normalt 4-8 uker. Budsjett for forvaltningskostnader til løpende forbedringer og videreutvikling er normalt 100.000,- til 300.000,- pr år.

Store nettbutikker

Budsjett på 250.000,- - 1.500.000,- i etableringskostnader, som går med til å dekke oppsett, fullt tilpasset design, opplæring, ERP-integrasjoner osv. - samt aktuelle tilleggsmoduler - i tillegg markedsassistanse, tyngre rådgivning mm. Butikkene baseres normalt på Magento Enterprise Edition. Driften baseres på en av våre større Premium hosting pakker med pris fra 3890,-/mnd. Etableringstid normalt 8-16 uker. Budsjett for forvaltningskostnader til løpende forbedringer og videreutvikling er normalt 250.000,- og oppover pr år.

Vi har utarbeidet en kravspec. Kan dere besvare den og gi oss et tilbud basert på innholdet i den?

Det kortet svaret er dessverre nei på dette. Vi har en helt åpen og klar policy at vi ikke går inn i generelle anbudsrunder basert på mottatt kravspec. Årsaken til dette er flere, blant annet:

  • De aller fleste av kravspec'ene vi mottar har vist seg veldig mangelfulle i forhold til viktige detaljer rundt det kunden har behov for, og en eventuell besvarelse blir da således like mangelfull.
  • Å besvare et anbud krever normalt betydelig med ressurser, ofte flere titalls timer. Dette er dyrbare timer som vi mener er bedre tjent med å bli brukt direkte mot kunder som allerede har bestemt seg for plattform.

De fleste større leveranser vi leverer (typisk leveranser over ca 250.000,-) går først innom et betalbart forprosjekt, der vi sammen finner ut hva som ønskes av funksjonalitet og der vi utarbeider et løsningsforslag basert på dette. Et forprosjekt tar alt fra typisk 25 til 100 timer. Alt arbeidet og alle avklaringene som erverves gjennom forprosjektet går direkte inn i en (eventuell) påfølgende hovedleveranse. Dersom det mot formodning viser seg at Magento ikke er korrekt løsning basert på avklaringene fra forprosjektet så vil grunnlaget i forprosjekt-rapporten likevel være til stor nytte når man eventuelt skal velge en annen plattform (eller bare en annen leverandør, som også er fullt mulig).

Vi tar gjerne imot kravspec'er og leser gjennom, med en eventuell påfølgende kort gjennomgang i et telefonmøte eller møte der vi går kjapt gjennom dette, men vi går altså ikke inn og sender en lengre skriftlig besvarelse på mottatte kravspec'er.

Har du en kravspec? Send den på epost til salg@trollweb.no så vil vi ta kontakt i løpet av noen dager for å diskutere riktig vei fremover. Du kan også ringe oss på 51215300 (tast 2) om du ønsker raskt avklaring på konkrete muligheter.

Se videoen nedenfor for å se litt mer konkret hvorfor vi opererer på denne måten

Hva koster support?

All bistand loggføres fortløpende og faktureres etterskuddsvis pr mnd. Man kan også kjøpe vår Serviceavtale som gir prioritert support på dagtid og tilgang til vakttelefon på kvelder og i helger. Les mer på våre support-sider.

Hva koster tilleggsmodulene?

Vi har et 100-tall tilleggsmoduler av forskjellig art; alt fra integrasjonsmoduler til visuelle tilpasningsmoduler. De fleste modulene koster rundt et par tusen kroner pr stk. Integrasjonsmoduler koster mer og krever normalt et visst antall timer på oppsett. Merk at de færreste kundene har mer enn rundt 10-15 tilleggsmoduler.

Kan vi få rabatt?

Vi opererer dessverre ikke med rabatter. Hos oss betaler alle lik pris. Dette gjelder for alle størrelser av leveranser.

Hva er Magento?

Magento er verdens mest funksjonsrike, utbredte og raskest voksende netthandel-løsning, med hundretusenvis nettbutikker fra hele verden kjørende på Magento i bunn.

Magento ble etablert av selskapet Varien Inc. i USA i 2007, og var frem til midten på 2011 et eget firma, men ble i mai 2011 kjøpt opp av eBay/X.Commerce - for å sikre enda kraftigere vekst og større utbredelse. I 2016 er Magento igjen et frittstående selskap, med over 500 ansatte.

Hva mer enn Magento trenger jeg til min nettbutikk?

Magento gir deg stort sett alt du trenger for selve nettbutikken (vise produktene, la kundene legge inn bestillinger, behandle ordrene), men Magento er ikke et økonomisystem eller ERP/logistikk-system - og vi anbefaler derfor sterkt at alle i tillegg til Magento får satt opp systemer for å dekke disse funksjonene. Vi har normalt anbefalinger tilpasset de fleste behov på hva man bør ha i tillegg til Magento.

Man må også etablere avtale med eventuelle kort/faktura-leverandører og frakt-leverandører for å få sendt ut varer. Vi hjelper med dette også.

Hva koster Magento?

Selve systemet Magento finnes i to versjoner; Magento Community Edition og Magento Enterprise Edition.

Magento Community Edition har ingen lisenskostnader (dvs programvaren er gratis) men gir heller ingen garantier/feilretting. Ca 70% av våre kunder kjører Community Edition.

Magento Enterprise Edition koster fra rundt 150.000,- pr år i lisenskostnader, og har en rekke omfattende funksjoner - som RMA, Kundesegmentering, Poengsystem og Gavekort - utover det som finnes av standard-funksjoner i Community-versjonen. Lisensen er basert på omsetning, en endring Magento gjorde i 2016 og som du kan lese mer om på netthandel-bloggen vår.

Hvordan kan Magento Community Edition være gratis?

Magento Community Edition er i dag i full drift som kjernesystem i mange hundre tusen nettbutikker - uten at nettbutikkene betaler èn krone i lisenskostnader. En god del av disse nettbutikkene vokser kraftig både i besøkstall og salgsvekst, og får behov for en enda mer robust og funksjonsrik løsning - og ønsker da å oppgradere til Magento Enterprise Edition, som har en fast årlig lisenskostnad. Denne sikrer at begge versjonene av Magento vokser videre . Denne forretningsmodellen er veldig vanlig i såkalte Open Source systemer, og etter de fleste sin mening den absolutt beste modellen både for kundene og leverandøren.

Hvilken garanti har jeg på Magento?

Magento Community Edition er gratis-versjonen av Magento og har ingen årlige lisenskostnader. Den har derfor heller ingen garantier mot eventuelle feil eller mangler, og det er ikke support inkludert med selve Magento Community programvaren. Dette er veldig viktig å være klar over, spesielt for butikker som ønsker en 100% stabil og robust løsning - og som vi sterkt anbefaler å gå direkte for Magento Enterprise Edition.

Hvilken versjon av Magento passer for meg?

Stort sett alle som satser 100% på netthandel, har klare målsetninger og budsjetter å forholde seg til velger Magento Enterprise.

Butikker med omsetning opp mot ca 20MNOK pr år velger normalt Community Edition.

Hva er forskjellen på Magento Community Edition og Magento Enterprise Edition

Foruten prisen er det primært to forskjeller:

1 - Magento Enterprise har innebygd garanti/support fra Magento, dvs man er sikret at feil vil bli rettet raskt og kostnadsfritt som en del av lisensavtalen. Man har også gratis support på bruken av Magento. Magento Community Edition har bare innebygd den supporten vi som leverandør gir.

2 - Magento Enterprise Edition har en mengde funksjoner som ikke finnes i Community-versjonen. Dette gjelder alt fra Gavekort til Poengsystem til Kundesegmentering til mye mer.

Kan jeg oppgradere fra Magento Community Edition til Magento Enterprise Edition?

Ja. Butikker som er veldig lite spesialtilpasset er normalt veldig rett frem å oppgradere til Enterprise Edition, og krever rundt 10 timer å få opp på Enterprise. Dette inkluderer ikke eventuelle tilpasninger. De fleste tilleggsmoduler som lages til Magento er kun testet i Magento Community Edition, og man må derfor verifisere alle aktive tilleggsmoduler at de faktisk er kompatible med Enterprise Edition.

Jeg har hørt at Magento er et tungt og tregt system. Stemmer det?

Magento er et av de mest funksjonsrike systemene på markedet, og dette går normalt ut over ytelsen. De siste årene er det bygget inn en mengde funksjoner i Magento for å sikre optimal hastighet. Det er også veldig viktig å velge riktig serverløsning tilpasset det antallet besøkende man har hver dag. Vi har løsninger tilpasset absolutt alle behov, og om man har et fornuftig og greit driftsbudsjett vil man få en lynrask nettbutikk - som er en av nøklene til å lykkes.

Det er en feil i Magento Community Edition. Kan dere fikse det?

Ja.

Kan jeg kjøre Magento en annen plass enn hos Trollweb?

Man står helt fritt til å ha din Magento nettbutikk kjørende hvor man ønsker, men vi har bygget opp et omfattende og rendyrket Magento driftsmiljø her i Norge - med hundrevis av Magento nettbutikker - og har ikke mulighet for å drifte eller supportere eksterne nettbutikker på noe som helst måte. Kjører man Magento i et annet driftsmiljø er man derfor helt på egen hånd. Selv om månedsprisen hos oss normalt er noe høyere enn andre steder tjener man det fort inn igjen ved at man har den aller beste kompetansen tilgjengelig når man trenger hjelp - uansett hva det måtte være relatert til nettbutikken.

Jeg har et spørsmål jeg ikke finner svar på her. Hva gjør jeg?

Send oss en epost til salg@trollweb.no eller ring oss på 51215300 (tast 2).